Hoofdzakenimages-2

Veel ondernemers ondernemen vanuit hun hoofd. Ze maken allerlei risico analyses, bedenken in hun hoofd of investeringen opwegen tegen de te verwachten opbrengsten en gaan in gedachten na of het plaatje klopt. Ze lezen onderzoeken en rapporten over marktontwikkeling en klantgedrag. Als ik met ondernemers praat, dan hebben ze het vaak nog wel over ‘gevoel’ als we het hebben over de passie waarmee ze ooit begonnen zijn. Maar die passie van het begin is vaak al snel ondergesneeuwd geraakt door allerlei praktische zaken die bij het ondernemen horen. Visie en missie, als men het verschil al weet, zijn verworden tot logisch geformuleerde volzinnen die opgesteld zijn met de (potentiรซle) klant in gedachten en waarin vaak zo veel mogelijk verteld wordt over wat het bedrijf doet. Waar is die passie en beleving gebleven?

stenen-in-balansVerbind je hoofd met je hart en ziel

Vorige week heb ik een prachtige 3-daagse workshop gevolgd van Robert Dilts onder de titel ‘The Art of Success in Business and Health’. Robert Dilts is een van de belangrijkste NLP-ontwikkelaars en heeft enorm veel bijgedragen aan het NLP-programma zoals dat over de hele wereld wordt onderwezen. Hij heeft me weer eens laten zien en ervaren hoe belangrijk het is dat als je onderneemt, je dat doet met heel je lijf. Je passie, je missie en visie en je ambities moet je in heel je lijf voelen om echt succesvol te kunnen ondernemen. Succesvol ondernemen gaat namelijk om veel meer dan kille getallen, omzet en winst, marge en kosten. Ondernemen gaat over beleving, over het bijdragen aan iets groters dan jezelf en over passie.

Buikgevoelmedia_xl_5595008

Als je onderneemt vanuit je passie, dan onderneem je vanuit je buikgevoel. Het geeft je energie en doet als het goed is heel je lijf trillen met een gezonde opwinding als je bedenkt aan wat je de wereld (en je klanten) te bieden hebt. Waar krijg je als ondernemer nu echt energie? Wat voel je daarbij en wat voor beelden komen bij je op als je er in gedachten echt aan terugdenkt? Iedere ondernemer heeft dat buikgevoel ooit ervaren. Dat is namelijk vaak de aanleiding geweest om te beginnen met ondernemen. Dat gevoel moet je uitdragen! Je medewerkers, je klanten en iedereen in de omgeving van jou en je bedrijf zouden die energie en passie moeten voelen.

business-focus-2012De Kern, de Focus

Ook jouw visie (je ideale wereldbeeld in de nabije toekomst) en je missie (wat ga jij bijdragen aan die gewenste toekomst?) zouden een speciaal gevoel bij je op moeten roepen. Ook je visie en missie geven je een specifiek gevoel en/of emotie. Tenminste, als je echt even naar je eigen lijf luistert en voelt wat er gebeurd als je aan deze zaken denkt en ze probeert te beleven.
De wereld om ons heen veranderd in een razend tempo en cijfers en praktische zaken leiden ons snel af van de kern. Die kern zit in je lijf en als je regelmatig even tijd voor jezelf neemt en die gevoelens die horen bij je Passie, Visie en Missie herbeleeft, dan (her-)vindt je eenvoudig weer je focus. Je voelt weer even waar je het allemaal voor doet. En als je dat gevoel voldoende aandacht geeft en goed over weet te dragen aan iedereen in de directe omgeving van je bedrijf, dan zul je merken dat succesvol ondernemen eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is.

cd35e6dd7806c829f1dff22312d8f898dmVyc3RhbmQgZ2V2b2VsLmpwZw==.jpg_500x500
Onderneem jij vanuit je hoofd of vanuit je lijf? Hoe denk jij over ondernemen vanuit je lijf? Wil je er wel eens meer over weten of het leren ervaren?

Ik zou het leuk vinden om jouw mening te horen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.