De dagelijkse hectiek (is) de baas!

De dagelijkse hectiek (is) de baas!

Druk, druk, druk

Druk, druk, druk

Vorige week sprak ik een potentiële klant van me. Ik ken deze ondernemer al een tijdje en met  enige regelmaat hebben we contact. Hij is altijd moeilijk bereikbaar, en als ik hem al aan de telefoon krijg, dan is het eigenlijk nooit een goed moment om even te bellen. Hij is dan druk. Druk met klanten, druk in productie, druk met zijn medewerkers, druk in overleg of gewoon druk met allerlei dagelijkse (ondernemers)zaken.

 

Deze ondernemer is geen uitzondering. Vrijwel alle ondernemers die ik spreek hebben het (altijd) druk. Het lijkt haast wel een ‘verplichting’ voor een ondernemer om het druk te hebben. Maar wat is er mis met je zaken gewoon goed geregeld hebben, overzicht te hebben en alles onder controle te hebben? Dan hoef je het als ondernemer volgens mij helemaal niet ‘druk’ te hebben.

Dagelijkse beslommeringen

Natuurlijk heeft iedere ondernemer wel eens drukke perioden. Maar als je het continu druk hebt, ben je dan wel druk met de juiste zaken druk? Ik merk dat veel ondernemers zich bezig blijven houden met allerlei dagelijkse beslommeringen. Als eenmanszaak moet je dat als ondernemer natuurlijk ook zelf doen (alhoewel, waarom zou je sommige zaken niet uitbesteden?), maar bij bedrijven met personeel zie ik nog veel te vaak dat de ondernemer zelf ‘druk’ is met allerlei dagelijkse beslommeringen die hij gemakkelijk zou kunnen overlaten aan zijn medewerkers. Als ondernemer van een (groei) onderneming zou je je vooral bezig moeten houden met zaken als missie, visie, strategie, (strategisch) relatiemanagement en andere (middel-) lange termijn zaken. Je moet leiding en sturing geven aan je mensen en je organisatie. Wie is er de baas in jouw organisatie? Ben jij de baas of is de dagelijkse hectiek de baas over jou?

Kansen

Wat ik met name jammer vind voor de ondernemer in  kwestie is dat hij weet dat zijn mensen, en daarmee zijn organisatie, beter zouden kunenn presteren. Twee jaar geleden hebben we hier al een uitgebreid gesprek over gehad. Hij ziet duidelijke kansen om zijn mensen meer in hun kracht te zetten en afdelingen beter samen te laten werken. Zo zouden medewerkers met meer plezier kunnen werken vanuit eigen kracht en talenten en ook de hele organisatie gaat dan efficiënter en effectiever functioneren. Deze ondernemer beseft ook dat hij dit niet allemaal zelf voor elkaar kan krijgen. Maar waarom is het dan nog steeds een potentiële klant en ben ik hem en zijn organisatie niet aan het helpen? Je raad het misschien al: hij is te druk!
Maar daardoor laat hij wel allerlei mooie kansen liggen.

Loslaten

“Maar hoe doen andere ondernemers dat dan?” vragen veel ondernemers zich af als ik ze vraag waarom ze zich steeds laten leiden door de dagelijkse hectiek. Een belangrijke manier om je niet te laten leiden door de dagelijkse hectiek is ‘loslaten’. Probeer als ondernemer niet alles zelf in de hand te houden en leg taken en verantwoordelijkheden bewust bij medewerkers neer. Dat betekend niet direct alle controle loslaten, want het is begrijpelijk dat dat iets lastigs is voor ondernemers. Over hoe je dit kan doen schreef ik eerder al een blog onder de titel ‘Laat los maar laat niet vallen’.  Een andere belangrijke kwestie om je niet door de hectiek van alle dag te laten leiden is door de juiste prioriteiten te stellen en aan goed time-management te doen. ook hier schreef ik eerder al een blog over: ‘Geen tijd / prioriteit?’.

Vraag je als ondernemer regelmatig af: Wie is er uiteindelijk de baas? Ben jij dat als ondernemer zelf of is het de dagelijkse hectiek.

Hoe ga jij als ondernemer om met de drukte van alle dag? Ik hoor het graag van je.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.