Nog steeds zijn er ondernemers die bij ‘sociaal ondernemen’ denken aan ‘geitenwollen sokken’, ‘werknemers knuffelen’, en ‘soft’ gedoe. Maar wat is sociaal ondernemen nu precies? En klopt dat beeld? Gaat ‘sociaal’ en ‘geld verdienen’ samen? En waarom zou je als ondernemer sociaal gaan ondernemen?
Maatschappelijke missie
Sociaal ondernemen is ondernemen met een maatschappelijke missie. Er worden innovatieve oplossingen gezocht voor maatschappelijke uitdagingen. Maar ook in sociale ondernemingen wordt op basis van een verdienmodel een product of dienst gecreëerd en aan de markt aangeboden. Het grote verschil met andere ondernemingen is echter dat geld verdienen niet het hoofddoel is, maar een middel om de sociale missie van de organisatie te realiseren. Niets softs aan dus, want er moet gewoon geld verdiend worden en het liefst zo veel mogelijk. Maar niet alleen geld verdienen voor het persoonlijke gewin. Het geleverde product of dienst of het verdiende geld draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen.
Interne of externe sociale focus?
Sociaal ondernemen kan intern of extern gericht zijn. Bij extern gericht sociaal ondernemen hebben veel mensen wel een duidelijk beeld: je produceert zonnepanelen of windmolens en draagt daardoor bij aan duurzame energievoorziening en een beter milieu. Of wat dacht je van alle initiatieven op basis van de deeleconomie zoals Blablacar, Peerby of Snappcar. Snappcar bijvoorbeeld is een bedrijf dat een verdienmodel heeft ontwikkeld om geld te verdienen door mensen hun auto’s te laten delen met elkaar. Zelf verdienen ze er geld mee, de mensen die hun auto ter beschikking stellen verdienen er geld mee en Snappcar levert ook een bijdrage aan een duurzame toekomst doordat er minder auto’s verkocht worden. Daarnaast zijn mensen ook nog eens mobieler zonder dat ze zelf een auto aan hoeven te schaffen. Dat is dus een win-win-win situatie.
Zet mensen in hun kracht
Bij intern gericht sociaal ondernemen richt je je op het oplossen van sociale uitdagingen door je organisatie anders in te richten. ook daarbij zorg je dat je als ondernemer bewust bijdraagt aan de reductie van een maatschappelijk probleem. Zo kan je heel bewust probleemjongeren of mensen met een beperking een baan aanbieden. Een mooi voorbeeld daarvan is het Rotterdamse Ferro-Fix: een metaalbedrijf waar meer dan 100 mensen werken met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Zij zetten mensen in hun kracht en creëren zo zeer gemotiveerde en betrokken medewerkers. Een beperkte arbeidshandicap wordt al vrij snel gecompenseerd door de extra motivatie en betrokkenheid.
Creëer win-win-win
Maar je kan bijvoorbeeld ook een scherpe focus hebben op stress-preventie. Stress wordt momenteel gezien als een belangrijk en groot maatschappelijk probleem en HET grootste bedrijfsrisico’s. ArboNed heeft becijferd dat de kosten van stress alleen al in de eerste helft van 2016 800 miljoen euro waren. Door medewerkers te stimuleren te werken vanuit hun kwaliteiten en talenten en door open te communiceren kan al veel stress voorkomen worden. Als mensen vanuit hun kracht kunnen werken en verantwoordelijkheden krijgen die ze aankunnen, dan creëer je betrokken, enthousiaste en productieve medewerkers. Dat levert veel meer op dan focus op cijfers, controle en strikte processen. Dus ook hier zal door sociaal ondernemen een win-win-win situatie gecreëerde worden waar zowel de werkgever, de werknemer, de klant en het bedrijf profijt van hebben. Dus is het antwoord JA: geld verdienen en sociaal ondernemen gaan prima samen.
Hulp nodig?
Naast dat sociaal ondernemen je ook gewoon geld op kan leveren, zorgt het ook voor een sterk onderscheidend karakter. Mensen kiezen steeds minder voor wat je als bedrijf kan leveren, en steeds meer Waarom je als ondernemer iets doet. Een heldere sociale missie is dan een heel mooi en vooruitstrevend onderscheidend vermogen.
Als Groeicoach lever ik hier ook mijn bijdrage aan. Mensen in hun kracht zetten, bedrijven laten groeien en de maatschappij een stukje beter maken, dat is mijn persoonlijke missie. Ik help ondernemers ook graag bij hun stappen op het pad van sociaal ondernemerschap. En het mooie is, de overheid stimuleert sociaal ondernemerschap ook nog eens actief. Dat doen ze onder andere door specifieke subsidies en andere financiële regelingen of door sociale paragrafen toe te voegen aan hun aanbestedingen.
Wil je meer informatie over Sociaal Ondernemen of eens vrijblijvend in gesprek over de mogelijkheden hiermee voor jouw bedrijf? Bel 06-24683644 of mail info@degroeicoach.nl om een afspraak te maken.