Om met je onderneming te kunnen (blijven) groeien, is het belangrijk dat je weet wat je bestaansrecht is en waar je naar streeft in de toekomst. Kortom: het is voor ondernemers essentieel dat zij hun missie en visie helder voor ogen hebben!Â
Een heldere en scherpe missie en visie, zowel op bedrijfs- als persoonsniveau zorgen voor een duidelijk doel en sterke focus. Hierdoor kunnen een goed geformuleerde missie en visie sterk bijdragen aan het realiseren van persoonlijke en zakelijke groei. Het maakt je passie tastbaar.
In je missie beschrijf je beknopt het bestaansrecht van je organisatie: Waarom bestaan jullie? Wat voegen jullie toe? Wat bieden jullie dat anderen niet te bieden hebben? Wat maakt jullie uniek? Dit zijn vragen die je zult moeten beantwoorden om je missie helder te krijgen. Het grote probleem is echter dat als je in je eentje je missie opstelt of alleen met mensen die direct betrokken zijn bij je organisatie, je soms te maken krijgt met tunnelvisie. Je zit zo in de materie en je bent zo gericht op jouw unieke producten en diensten, dat je soms niet kan zien of dit wel is wat de markt werkelijk wil. En uiteindelijk ontlenen de meeste bedrijven hun bestaansrecht toch aan het vervullen van de behoeftes van hun klanten.Â
Daarnaast heb je als ondernemer meestal ook een duidelijke visie, een droom. Deze droom zal je helder moeten vertalen naar je medewerkers en alle andere stakeholders van je organisatie, zoals je klanten en je leveranciers. Hoe ziet je bedrijf eruit als je er over 5 jaar binnenstapt? Waar bevind je je? Wie werken er dan bij je? Welke klanten bedien je? En welke activiteiten ontplooi je dan precies?