Onlangs zei een vriendin tegen me: ‘Wat jammer dat ik jou niks kan leren terwijl ik zo veel van jou leer.’ Dit deed me nadenken over wat mensen eigenlijk onder ‘leren’ verstaan. Want om nu te zeggen dat ik niks van haar zou kunnen leren, dat sloeg voor mij nergens op.
Wat is leren?
Veel mensen verstaan onder ‘leren’ het zich eigen maken van nieuwe (feitelijke) kennis of vaardigheden. Maar is dat volledig? Even een definitief: Leren is het verwerven van nieuwe of het aanpassen van bestaande kennis, gedrag, vaardigheden of waarden en kan synthetiseren van verschillende soorten informatie inhouden.
Nu kan ik me voorstellen dat mensen op een bepaald moment geen behoefte meer hebben om nieuwe kennis op te doen. Niet dat men dan ‘alles’ al weet, maar soms wil je gewoon even geen nieuwe informatie tot je nemen omdat je het gevoel hebt ‘vol’ te zitten. Maar dan nog kan je blijven leren.
Leren door verandering
Gedrag is de (re-)actie met betrekking tot de omgeving. Als je omgeving veranderd, dan veranderen dus ook je gedragingen en aangezien je je omgeving nooit helemaal kan controleren/bepalen, zal je dus ook door nieuwe omgevingsfactoren nieuw gedrag vertonen. Kortom, je leert.
Waarden zijn idealen en motieven die je graag wilt nastreven omdat je ze als ‘goed’ bestempeld. Deze zijn vaak al wel op hoofdlijnen bepaald, maar worden door ervaringen en interactie met je omgeving verder verfijnd. Ook hier blijf je, vaak onbewust, dus leren.
Bewust open staan
Het gaat er volgens mij dus niet zo zeer op of je wel (nog) kan leren, maar of je open staat om actief en bewust nieuwe ervaringen en informatie te verwerken. Onbewust doe je dat toch al wel. Zelf ben ik er van overtuigd dat het bij ieder mens in zijn instinct, zijn kern zit om altijd te blijven leren. Ik denk namelijk dat niemand echt ultiem gelukkig is voor een langere aaneengesloten periode in zijn leven. En dat geluk streeft iedereen wel na. Om geluk te kunnen ervaren zal je echter ook verdriet, mislukking of tegenslag moeten ervaren. Anders kan je het nergens mee vergelijken, want geluk is geen absolute waarde maar een relatieve waarde.
Doel om te leren
Door bewust open te staan om te leren van alles wat je doet, door open te staan voor nieuwe ervaringen en informatie zal je dus sneller en beter leren. Als je daarbij een duidelijk doel voor ogen hebt gaat het nog makkelijker. Mijn eigen levensdoel is om het beste uit mezelf, voor mezelf en voor anderen te kunnen geven. Ik kan door bewust om te gaan met alle dagelijkse ervaringen en nieuwe informatie als een spons op te nemen, betere beslissingen nemen en beter ‘ervaren’ wat goed is in het kader van mijn eigen leerdoel. Voor mij staat leren gelijk aan mezelf ontwikkelen en dat staat weer voor persoonlijke groei. Vandaar ook de keuze voor mijn bedrijfsnaam, De Groeicoach. Ik kies bewust voor groei en help anderen zich ook bewust te worden van hun eigen groeimogelijkheden.
Er valt dus altijd wat te leren!
Ik hoor graag van jullie wat jullie leerdoelen zijn en hoe jullie ‘leren’ ervaren.