Twijfel je soms ook of je daadwerkelijk uitstraalt wat je wilt uitstralen. Voor een sollicitatiegesprek wil je aantrekkelijk gevonden worden door efficiëntie, doorzettingsvermogen en kennis uit te stralen. Voor een sales-pitch zijn waarschijnlijk zaken als kwaliteit, degelijkheid en waardevol aantrekkelijke kenmerken.
Meer dan het uiterlijk
Vaak wordt aantrekkelijkheid alleen toegeschreven aan uiterlijk. Maar aantrekkingskracht gaat verder. Het begint namelijk met de binnenkant. Als je je van binnen onzeker en onaantrekkelijk voelt, dan straal je dat ook uit. Hoe goed je je best ook doet om dit te verbergen. En je innerlijk wordt weer gevoed door je waarden, normen en drijfveren en hoe je daar mee omgaat.
Imago
Pas wanneer je je bewust bent van de waarden waar je werkelijk voor staat (je innerlijke drijfveren) en je deze op een consequente en authentieke wijze volgt, zal je ze ook uitstralen. Pas wanneer je je interne waarde(n) en passie in lijn brengt met je uitstraling, creëer je een duurzaam goed (bedrijfs)imago met duidelijke, en vaak onderscheidende, toegevoegde waarde.
Kwaliteit verkoopt zichzelf niet automatisch. En ook alleen mooie verpakking ‘verkoopt’ niet meer. Dat geldt niet alleen voor de producten en diensten die je als ondernemer aanbiedt, maar dat geldt ook voor mensen. De wereld om ons heen verandert voortdurend en ook onze manier van communiceren. Meer dan ooit geldt dat inhoud en uitstraling één duidelijke en congruente boodschap moeten verkondigen.
Wie ben je?
Je bent pas echt aantrekkelijk als je echt jezelf bent. Maar wat je denkt uit te stralen, wat je graag uit zou willen stralen en wat je daadwerkelijk uitstraalt zijn vaak drie heel verschillende dingen. Dus wie ben je nou echt? In een wereld waarin trends elkaar op onnavolgbare wijze opvolgen en waarin steeds meer van jou als persoon gevraagd wordt, vinden veel mensen het lastig om een duidelijk antwoord te geven op deze vraag.
Hoeveel mensen ken jij die zich na het werk direct omkleden? Bij officieel bedrijfskleding is dat anders, maar waarom kleedt iemand zich anders op zijn werk dan privé? Hoe matchen persoonlijke criteria met de bedrijfswaarden en doelen? Dat is belangrijk om zakelijk succesvol te zijn en om plezier in je werk te hebben. Door jouw uitstraling kan je het (zakelijke) verschil maken ten opzichte van anderen. Als je jouw organisatie kan presenteren op een manier die bij jezelf past en waar je jezelf goed bij voelt, dan maak je het verschil en val je op; opvallen op eigen wijze en zakelijk aantrekkelijk zijn. En dat is heel wat anders dan een strak pak aantrekken!
Klopt jouw boodschap?
De vraag is dus duidelijk. Het (theoretische) antwoord ondertussen ook. Het is de kunst om te zorgen voor een goede match tussen de inhoud van je boodschap (je waarden en ook de waarde van je boodschap) en de doorvertaling daarvan in de uitstraling van jezelf, als persoon of als het bedrijf. Als je uitstraling klopt met de waarden die je vertegenwoordigt heb je de sleutel tot meer persoonlijk en zakelijk succes in handen.