Communicatie coaching

Communicatie button 2

Communiceren doe je continu. Verbaal, maar ook ook non-verbaal. Voor sommige mensen heb je maar een half woord nodig en anderen lijken je maar niet te willen snappen. Hoe komt dat toch? Over allerlei zaken lijk je moeiteloos te kunnen communiceren, terwijl andere onderwerpen je heel veel moeite kosten.

Als jij iets communiceert en het levert niet de gewenste actie of reactie, dan komt dat over het algemeen door jouw wijze van communiceren en niet door onwil van je gesprekspartner. De wijze waarop we communiceren is essentieel. Onduidelijke, beperkte, verkeerde, of zelfs het compleet ontbreken van communicatie is de aanleiding van zeer veel problemen. Niet alleen op de werkvloer, maar ook daarbuiten.

 

Doel van Communicatie coaching
Als Groeicoach help ik je om efficiënter en effectiever te communiceren. Tenzij je staat te prediken voor een lege woestijn heeft communicatie altijd twee kanten: de zendende en de ontvangende kant. Om effectief te kunnen communiceren is het belangrijk dat je beide zijden begrijpt en er bewust mee omgaat.
Als eerste brengen we je huidige manier van communiceren (zenden en ontvangen) in kaart: met wat voor soorten communicatie heb je geen problemen en waarmee heb je meer moeite? Is er (bewust of onbewust) verschil in jouw communicatiewijze met specifieke doelgroepen/personen? Met welk soort boodschappen kost het je meer moeite om ze effectief over te brengen of te verwerken?

Vervolgens gaan we aan de slag met een persoonlijk effectief verbeterplan. Door inzicht te geven in de verschillende communicatie typen leer je begrijpen hoe anderen met jouw persoonlijke wijze van communiceren omgaan. Je leert je communicatiewijze aan te passen aan je doelgroep. Door te communiceren vanuit de gedachten en de belevingswereld van je gesprekspartner zul je merken dat je boodschap sneller en beter overkomt. En daarmee zorg je er weer voor dat je sneller en gemakkelijker je doelen bereikt en ook nog eens meer rust en ruimte creëert voor jezelf. We kijken niet alleen HOE je communiceert, maar ook gaan we aan de slag met WAT je zoal communiceert en niet te vergeten met welk doel je bepaalde zaken communiceert. En omdat communicatie een interactie tussen twee partijen is, gaan we niet alleen aan de slag met jouw actieve (zendende) communicatie, maar we kijken ook bewust naar je ontvangende kant. Hoe ontvang je informatie en hoe verwerk je die?  Op welke wijze kan je hier nog meer uithalen en prettiger mee werken?
Kortom: we gaan werken aan je complete communicatie!

Deze sessies zijn interessant voor:

  • Ondernemers: je leert beter communiceren met alle verschillende typen mensen binnen je organisatie. Je leert korter en met meer impact je boodschap te communiceren naar klanten en stakeholders. Goede communicatie lost niet alleen een hoop problemen op, het voorkomt ook een heleboel problemen.
  • Managers: je leert om plannen effectiever te communiceren met je medewerkers en je leert beter te luisteren naar je medewerkers. Hierdoor zal ook meer onderling begrip en vertrouwen ontstaan, wat weer bijdraagt aan een gezonder werkklimaat. Je leert vooral om positief en stimulerend te communiceren (zendend en ontvangend).
  • Professionals: Je leert (nog beter) te communiceren vanuit de behoefte van je klant. Je leert je klanten op de juiste wijze te informeren en te activeren en communiceert helder, compact en doelgericht. Je hebt geen ellenlange discussies meer en dikke rapporten, je leert te communiceren op, en met resultaat.
  • Medewerkers: Je leert hoe je jouw mening en ideeën duidelijk onder de aandacht kan brengen van je leidinggevende. Ook leer je om op een effectievere manier te verwerken wat je aan informatie op je afgevuurd krijgt. Je leert om op een positieve manier feedback te geven, ook over minder prettige zaken.

Wat levert het op?

  • Je leert effectiever en efficiënter je boodschap over te brengen.communicatie
  • Je ontdekt de verschillende communicatie typen en hun eigenschappen.
  • Je hebt inzicht in je eigen communicatie type en de gevolgen daarvan op je communicatie uitingen.
  • Je leert communiceren met je doelgroep als uitgangspunt.
  • Er ontstaat ruimte en rust in je hoofd en je lijf en je houdt tijd over.
  • Je hebt een effectievere interactie met, en betrokkenheid bij en van je communicatiepartners.

Wat is het precies?

  • 3 één-op-één coachingssessies van 1,5 à 2 uur
  • 2 à 3 dagdelen in kaart brengen huidige communicatie patronen
  • Opdrachten en oefeningen om zelf uit te voeren tussen de sessies door
  • Telefonische/online ondersteuning bij je opdrachten en oefeningen
  • 1 evaluatie sessie van 1,5 à 2 uur (na 2 tot 4 maanden)
  • Heldere terugkoppeling na iedere sessie
  • Doorlooptijd circa 2 maanden, exclusief evaluatie sessie

Wat kost het?

  • € 1.950,00 (excl. BTW)
  • Reiskosten worden in overleg vastgesteld.
  • Betaling vooraf.

Let op: het betreft een introductie pakket. Niet in alle gevallen zal het bovenstaande coachingspakket voldoen om je de juiste communicatiepatronen eigen te maken voor het optimaal communiceren binnen de huidige werksituatie. In dat geval kunnen we in overleg een op maat gemaakt coachingstraject uitwerken.

Meer weten over de verschillende mogelijkheden of toch liever maatwerk? Of gewoon meteen aan de slag?
Neem even contact op, telefonisch via 06-24683644 of via de e-mail: info@degroeicoach.nl.