fbpx

Aangenaam kennisgemaakt: ANNA! 

5444939-A-business-woman-holding-her-hand-out-to-shake-with-a-business-man-Banque-d'imagesKen je ANNA al? Zo niet, dan is de kans groot dat je niet altijd krijgt wat je denkt te krijgen. ANNA is namelijk een acroniem voor ‘Altijd Navragen, Nooit Aannemen’. Het betekent zoveel als dat je altijd na moet gaan of wat je denkt (wat de ander denkt), ook daadwerkelijk klopt.

Mensen kunnen heel goed denken.Vaak zo goed zelfs dat ze het ook graag en veelvuldig doen voor anderen. We denken vaak heel goed te weten wat de ander denkt of voelt. Maar let op: we DENKEN het te weten, zonder het zeker te weten. Navragen of het ook werkelijk klopt is toch niet nodig? Het is toch heel logisch dat de ander hetgeen denkt of voelt wat ik bedenk? En als we dan toch niet 100% zeker denken te weten wat de ander denkt of voelt, dan bedenken we er toch gewoon nog een paar alternatieven bij!

 

FckupsZelf was ik hier altijd een ster in. Dingen invullen voor een ander. Maar dat kostte me heel veel energie omdat ik het werk deed wat normaal de ander doet, namelijk informatie omzetten in mogelijke (re-) acties. En ik bedacht dan natuurlijk wel alle mogelijke (re-) acties die er maar waren en ging dan uiteindelijk vaak uit van de (re-) actie die ik het beste bij de persoon en de situatie vond passen. Het denken voor anderen leverde me ook nog eens heel veel frustratie op omdat er vaak helemaal niet gebeurde wat ik verwachtte dat er zou gebeuren. Zou de ander dan toch iets anders gedacht en/of gevoeld hebben dan ik bedacht had? Hoe was dar nou toch mogelijk? Bovendien vinden de meeste mensen het ook helemaal niet prettig als anderen voor hen denken. Ze zijn ect wel slim en actief genoeg om voor zichzelf te denken!

 

images-20Als je er eens bewust op let, dan merkt je pas hoevaak je aannames doet op een dag. Dat ben ik dus op een gegeven moment maar eens gaan doen. En toen werd ik moe van mezelf! Wat was ik veel bezig met het proberen te voorspellen van de gedachten en gevoelens van anderen zeg.

Maar gelukkig is er een oplossing die je veel tijd en frustratie kan besparen: Stel vragen! Door alleen al simpelweg te vragen of je aanname klopt, bespaar je jezelf een hoop frustratie. Maar door gewoon te vragen wat de ander denkt, bedoelt of voelt, nog voordat je allerlei aannames hebt gedaan, bespaar je ook nog eens enorm veel tijd. Tijd die je veel beter en nuttiger kan besteden aan leuke dingen. Betrek in het vervolg dus ANNA bij iedere interactie met anderen: Altijd Navragen en Nooit Aannemen.

Een ander acroniem dat in hetzelfde rijtje past is NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander.

Wat voor aannames doe jij allemaal?

qtation26458

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.