In mijn vorige blog heb ik al geschreven dat je bewust of onbewust continu bezig bent met verwachtingen. Ook heb ik daar beschreven wat het je oplevert je verwachtingen richting anderen goed te communiceren.ย Maar hoe zit het dan precies met de verwachtingen die je over jezelf hebt?
Welke verwachtingen heb je bijvoorbeeld over dit blog?
Het is van belang om altijd zo realistisch mogelijke verwachtingen te hebben. Het niet voldoen aan verwachtingen, of het nu over jezelf is of van anderen, kan leiden tot teleurstelling, onzekerheid of zelfs angst.
Referentiekader

Te veel, te snel, te goed
Je bent ongetwijfeld heel goed in wat je met je business doet. Of dat nu het maken van mooie meubels is, prachtig grafisch design, goede adviezen geven of heerlijke lekkernijen creรซren. Maar ondernemerschap houdt meer in!ย Dat je goed bent in je vak, wil nog niet zeggen dat je goed bent in alles wat je doet!
Positieve mensen, en dat zijn ondernemers meestal wel (waarom zou je anders een eigen bedrijf beginnen?), hebben nogal eens teย hoge verwachtingen. Van zichzelf en van anderen. Ze willen graag te veel, te snel, te goed. Je herkent het volgende als ondernemer vast wel. Je moet ‘even’ snel je website aanpassen, of je moet nog ‘een paar’ offertes versturen. Moet toch niet te moeilijk zijn en niet al te veel tijd kosten? Anderen hebben er namelijk ook nooit moeite mee en ‘zeggen’ dat altijd ‘zo even te doen’. En daar gaat het vaak mis met je referentiekader.
Vaak leidt dat tot de eerder genoemde teleurstelling, onzekerheid en angst. En wat dacht je van een burn-out?
Zelfkennis

Omdat je zelf een groot risico hebt genomen om als (zelfstandig) ondernemer te beginnen, wil je graag goed presteren. En daarom heb je vooral focus op zaken die goed gaan. Die sla je op, maak je groter en draag je uit. Dit heeft allemaal invloed op je referentiekader. Ook zijn veel mensen in je directe omgeving vaak positief over het feit dat jij ondernemer bent. Vaak zit daar een verborgen verlangen achter van een eigen drang naar meer vrijheid, zelfstandigheid (en in de gedachten van velen: betere inkomsten). Ook die positieve stimulansen vormen een bijdrage aan jouw referentiekader. En wat dacht je van netwerkborrels? Op negen van de tien (of is het negenennegentig van de honderd?) netwerkborrels hoor je hoofdzakelijk (of alleen maar?) positieve verhalen. En je wilt zelf toch niet onderdoen voor die andere ondernemers? Dus vertel jij ook alleen maar je succesverhalen.
Op zich niets mis mee, totdat je zo ernstig de focus op het positieve hebt, dat je de minder mooie kanten vergeet. Je bent zelf geen held in websites onderhouden, dus dat ‘even de website updaten’ kost al snel veel meer tijd en energie dan je zelf zou willen. En er gaat ineens veel meer tijd zitten in het opstellen van goede, overtuigende offertes. En wat dacht je van de voorbereiding van een goede salespitch of verkooppresentatie? En wat gebeurt er dan als het ook nog eens niet het beoogde resultaat oplevert? Juist ja, teleurstelling, onzekerheid en angst. Kan ik dit wel? Ben ik wel goed genoeg? Waarom lukt dat nu niet?
Mislukking

Vertrouwen

- Concentreer je op feitelijkheden. Doe geen aannames, maar concentreer je op wat er in werkelijkheid gebeurd is.
- Leer luisteren naar je persoonlijke gevoel. Intuรฏtie en gevoel hebben het zelden mis.
- Luister niet te veel naar (de mooie of slechte verhalen van) anderen. Hoeveel procent is waar?
- Vraag kritische feedback. Sta hier open voor en leer ervan.
- Maak een lijstje (en vraag anderen) waar je echt goed in bent. Wat zijn jouw talenten?
- Probeer zaken waar je minder goed in bent (en die vaak ook minder leuk zijn) uit te besteden. Zo houd je tijd over voor de dingen waar je goed in bent en die waarschijnlijk ook meer geld/waarde opleveren. Iedereen heeft zijn of haar eigen expertise.
- Pas je verwachtingen bewust naar boven of naar beneden aan, op basis van nieuwe ervaringen.
Fouten maken mag, ook in je verwachtingen. Als je er maar van leert.
Ik ben benieuwd of je wat aan dit blog hebt. Zijn je verwachtingen uitgekomen?