Feedback of frustratie?

Feedback of frustratie?

Feedback of frustratie?Feedback is belangrijk. Dat hoor je overal om je heen en dat krijg je in alle trainingen en workshops te horen. Maar waarom vinden we het dan toch zo moeilijk om actief feedback te vragen en om het (gevraagd en ongevraagd) te geven?

Ongefundeerd

Onlangs maakte ik het nog mee. Ik had een blog geschreven en iemand reageerde daar op. Ik dacht gelijk, ‘Mooi, feedback, altijd goed.’ Maar wat bleek, het was een ongefundeerde opmerking. ‘Onzin’ was wat de reageerder te melden had. Dat kan, daar heeft hij alle recht toe. Maar ik vroeg toch maar even wat hij er dan precies niet aan vond kloppen. Want met een beetje inhoudelijke feedback, daar kan ik wat mee. Maar wat denk je? Geen enkele reactie verder?

Was dat nou feedback, of gewoon persoonlijke frustratie die even geuit moest worden. En met welk doel dan?

Frustratie wordt normaal

Ik merk dat, zeker op social media, reacties steeds vaker een uiting zijn van persoonlijke ongefundeerde frustratie. En dat gaan we tegenwoordig ook als ‘normaal’ beschouwen. Natuurlijk lucht het op als je soms even gewoon je frustratie kan uiten, maar het lijkt gemeengoed te worden dat iedereen dat maar te pas en te onpas overal doet. Het gesprek aangaan en een inhoudelijk discussie voeren is er niet meer bij. Is het roepen om te roepen? Schreeuwen om aandacht?

Persoonlijke interpretatie

Misschien begint het wel met het feit dat we geen feedback meer kunnen accepteren. Mensen voelen zich vaak heel direct en persoonlijk aangesproken bij het krijgen van feedback. Maar feitelijk is goede feedback alleen de persoonlijke interpretatie van waargenomen gedrag of uitspraken. En dan ook nog meestal, tenminste bij oprechte en goede feedback, met het doel om de ander te helpen groeien. De definitie van feedback is ‘Terugkoppeling van waargenomen gedrag en wat de waarnemer daarvan vindt’. Feedback is dus geen algemene waarheid. Het is puur een persoonlijke weerspiegeling van een gebeurtenis.

Mindset

Ook hier gaat het om jouw eigen mindset. Wat is je doel bij het geven van feedback? Hoe ga jij om het ontvangen feedback? Ik vraag me altijd af als mensen feedback geven in de vorm van het hun eigen frustratie, wat ze daar dan mee hopen te bereiken. Even terug naar de feedback die ik kreeg op mijn eerdere blog. Wat zou de mindset geweest zijn van degene die reageerde met ‘Onzin’? Hij wilde mij niet zijn argumenten geven of zijn zienswijze op het onderwerp, dus dan kan ik moeilijk mijn beeld of mening aanpassen. Wilde hij misschien een statement maken? Dan is ‘onzin’ een beetje magertjes.

Ook is je mindset bij het ontvangen van feedback belangrijk. Mijn eerste reactie was irritatie. Maar dat duurde gelukkig maar even. Ik was geïrriteerd omdat ik graag inhoudelijk de discussie was aangegaan en desnoods mijn mening had aangepast als de reageerder met goede argumenten was gekomen. Maar die irritatie was ik senl kwijt toen ik besefte dat de feedback geen echte feedback was maar persoonlijke frustratie. Want hij refereerde niet aan bepaalde stukken in mijn blog die hij onzin vond. En ondersteunende argumenten bleven uit, dus heb ik het omgedraaid in iets positiefs. Een nieuw blog 🙂

Feedback op de werkvloer

Helaas vertaalt deze trend het uiten van frustratie in plaats van het geven van echte feedback ook steeds meer naar de werkvloer. Mensen zijn bang geworden voor ‘feedback’. En dat belemmert ons in onze persoonlijke groei. Opmerkingen van collega’s en leidinggevende worden veelal als een persoonlijke aanval gezien en dat roept alleen maar weerstand op.

Mijn tip is dan ook, zie feedback voor wat het is: een persoonlijke mening op waargenomen gedrag. En die persoonlijke mening wordt gevormd door het eigen persoonlijke wereldbeeld van de waarnemer. Jouw boodschap of gedrag is dus misschien wel heel anders overgekomen dan jouw bedoeling was of dan dat jij verwachtte. Het is aan jou, om met de juiste mindset, hier weer op te reageren.

Groei

Licht je jouw gedrag nog een keer toe, maar nu vanuit het wereldbeeld van de feedback gever? Dit wereldbeeld kan je namelijk vaak makkelijk destilleren uit de gegeven feedback. Je helpt dan dekfeedback gever om beter aan te sluiten bij jouw intentie. Licht je gedrag dus toe vanuit een ander gezichtspunt. Of vraag om extra argumenten en onderbouwing en pas indien gewenst je eigen gedrag of wereldbeeld aan. Beide voorgaande reacties tonen een positieve mindset voor groei en ontwikkeling. Je wilt zelf groeien of je wilt de ander helpen om te groeien.

Je kan natuurlijk ook de feedback laten voor wat het is en er verder geen actie op ondernemen. Dan laat je echter wel een mooie groeikans liggen.

Hoe ga jij om met feedback?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*