Hou jij jouw goede voornemens nog vol?

Hou jij jouw goede voornemens nog vol?

– maart 2018 –

Hoe staat het met jouw persoonlijke en zakelijke voornemens? Hou je ze nog steeds goed vol? Heb je je gedrag al structureel aangepast? Of heb je ze al afgezwakt? Of heb je ze gewoon al laten varen?

Doel 

Nieuw gedrag aanleren is moeilijk. Om succesvol nieuw gedrag aan te leren heb je een duidelijk doel nodig, een duidelijke motivatie (waarom wilde je dit ook alweer eigenlijk?) en natuurlijk ook doorzettingsvermogen.

Verandering is namelijk moeilijk. Verandering vraagt meestal van je dat je uit je comfort-zone moet komen. En van nature zijn we geneigd om bij het oude vertrouwde te blijven. Zelfs als we weten dat dat misschien niet zo goed voor ons is. Je weet bij verandering namelijk meestal niet zeker wat het uiteindelijke resultaat zal zijn en de mens streeft van nature naar zekerheid.

Het belangrijkste is dus het hebben van een duidelijk doel. Wat wil je bereiken? Wat is het beoogde einddoel? Pas als je dat helder, en het liefste meetbaar, voor jezelf bepaald hebt kan je de weg inzetten om dat doel te gaan behalen. Als je geen duidelijk doel hebt blijf je als het ware maar een beetje watertrappelen.

Drive 

Naast een doel heb je ook Drive, oftewel motivatie nodig. Veel mensen focussen bij het aanleren van nieuw gedrag niet zozeer op het nieuwe gedrag en de voordelen daarvan, maar met name op de zaken die ze NIET meer willen doen. Het gezegde luidt niet voor niets ‘alles wat je aandacht geeft groeit’. Dat geldt ook voor gedrag. Als je vooral aandacht besteedt aan het gedrag dat je af wilt leren, dan zal dit groeien. Als je je focus echter verlegt naar hetgeen je WEL wilt bereiken en wat het nieuwe gedrag jou op zal leveren, dan zal dat groeien. Je zal dan merken dat het makkelijker is om je goede voornemens vol te houden en van je nieuwe gedrag een positief automatisme te maken.

 

Doorzettingsvermogen 

Er wordt door meerdere mensen gesteld dat het aanleren van nieuw gedrag 21 dagen duurt. Dat valt op zich best mee zou je kunenn denken. De nuance komt uit een meer gedegen wetenschappelijk onderzoek (uitgevoerd door psychologisch wetenschapper Phillippa Lally aan het University College in Londen) dat stelt dat het aanleren van nieuw gedrag een minimum van ongeveer 21 dagen kost. Gemiddeld kan je zelfs stellen dat pas na 66 dagen een nieuwe gewoonte een automatisme is geworden. Dat betekent dat je minimaal 21 dagen lang (maar gemiddeld zelfs 66 dagen), bewust eraan moet werken om je dit nieuwe gedrag eigen te maken. En dan nog geldt dit niet voor ieder gedrag. Sommige gedragsveranderingen kunnen tot wel 254 dagen tijd kosten voordat ze een nieuw automatisme geworden zijn.

 

De eerste stap

Uiteindelijk begint de realisatie van alle plannen met het zetten van de eerste stap. Mijn ervaring is dat hoe kleiner je die eerste stap kan maken, des te eenvoudiger je hem zet. En als je eenmaal die eerste stap gezet hebt, dus in beweging gekomen bent, des te eenvoudiger is het om in beweging te blijven en uiteindelijk je doelen te realiseren. Het is mooi om grote sprongen te maken in veranderingsprocessen, maar dat vraagt  veel lef en overtuigingskracht. Begin dus klein. Het bouwen van een huis begint tenslotte ook met het leggen van de eerste steen. Je zult vanzelf merken dat na de eerste kleine stappen je steeds meer vertrouwen krijgt in het feit dat je je doel, het succesvol volhouden van je goede voornemen, daadwerkelijk gaat realiseren.

 

Wat zijn jouw manieren om je goede voornemens ook daadwerkelijk vol te houden en jezelf nieuwe gewoonten aan te leren? En welke goede voornemens heb je al overboord gezet, en waarom? Laat het hieronder weten in de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*